بلاگ

مرغ یا گوسفند؟ کدام گوشت پروتئین بیشتری دارد؟

بیشتر مردم کشور ما به طور منظم مرغ را در سبد غذایی خود دارند. مرغ پخت آسان و سریعی دارد و در دستورهای آشپزی ایرانی تنوع بسیار زیادی برای طبخ آن وجود دارد. حال ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که پروتئین مرغ در مقایسه با سایر گوشت‌ها در چه ردیفی قرار می‌گیرد؟

مقایسه عددی

اول از همه با هم به بررسی چند عدد بپردازیم. هر 80 گرم سینه مرغ، 27 گرم پروتئین دارد در حالی که همین میزان گوشت سر دست دارای 24 گرم پروتئین است. البته باید بدانیم که میزان پروتئین مرغ، چربی و کالری کمتری دارد. 135 کالری و 3 گرم چربی مرغ در مقبلِ 175 کالری و 8 گرم چربی گوشت سر دست! البته باید بدانید که میزان چربی اشباع شده گوشت گوسفند 3 برابر مرغ است و مصرف زیاد آن برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند اصلا توصیه نمی‌شود. در مقابل گوشت گوسفند میزان زینک و ویتامین بی-12 بالاتری نسبت به گوشت مرغ دارد.

بدن ما به چه میزان از پروتئین نیاز دارد؟

پروتئین یک ماده غذایی بسیار مهم برای بقاست اما برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که باشگاه‌های بدنسازی و کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی دارند، بدن شما با احتمال بالایی میزان پروتئین مورد نیاز خود و حتی بیشتر را به صورت روزانه دریافت مینماید! برای یک بدن سالم و بالغ باید چیزی بین 10 تا 35 درصد از کالری بدن شامل پروتئین باشد. اگر روزانه 2 هزار کالری مصرف ‌کنید تقریبا 35 تا 175 گرم پروتئین به بدن شما رسیده است. بنابراین یک وعده سینه مرغ و یا گوشت گوسفند نزدیک به صد درصد از مینمم میزان پروتئین لازم برای بدن شما را تامین خواهد کرد. اکنون میدانید که اگر در وعده‌های غذایی هفتگی خود گوشت و مرغ را داشته باشید به میزان کافی به شما پروتئین می‌رسد.

خواص پروتئین

گوشت مرغ و گوشت گوسفند هر دو به عنوان منابع پروتئین با کیفیتی شناخته می‌شوند که تمام آمینو اسیدهای اصلی را دارا می‌باشند. در بدن انسان از پروتئین‌های این دو ماده غذایی برای ایجاد سلول‌های نو، مدیریت حجم عضلات و بهبود سیستم دفاعی بدن استفاده می‌شود. در نشریه آمریکایی مواد مغذی کلینیکی که از معتبرترین نشریه‌های تغذیه است بیان شده که 25 الی 30 گرم پروتئین در هر وعده غذایی به کنترل اشتها و کاهش وزن و توقف افزایش آن کمک می‌کند. بنابراین برای کاهش وزن نیز با داشتن رژیمی صحیح از این دو ماده غذایی میتوان کمک گرفت.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله برای مصرف مرغ و یا گوشت گوسفندی انتخاب راحت‌تری داشته باشید. از شما دعوت می‌نماییم تا از طریق منوی اصلی به فروشگاه گوشت بقایی مراجعه نموده و گوشت مورد نظر خود را سفارش دهید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.